Synsam vinner brons i Cannes Lions för offside-sponsring

Synsam och mediebyrån Starcom tog hem ett bronslejon i världens största reklamtävling för aktiviteten ”The Offside Sponsorship”. I den prisbelönta kampanjen presenterade Synsam samtliga offsider i TV-sändningarna från Allsvenskan i fotboll för att visa hur viktigt det är med god synskärpa.

Den kräsna juryn i kategorin Cannes Media Lions föll för det nya greppet där Synsam i ett samarbete med TV4-gruppen ”sponsrade” den situation under en fotbollsmatch som är mest svårbedömd – offside-situationen – och därför kräver en särskilt skarp blick hos domarna.

I samband med repriser då tittaren kunde se om det var offside eller inte visades Synsams logotyp upp bredvid TV-bildens animerade offside-linje.

– Vi är både glada och stolta över att vår marknadsföring uppmärksammas internationellt. Vi anstränger oss för att vara det bästa och smartaste valet för våra kunder och då är det viktigt att vår reklam lever upp till det, säger Peter Herte, marknadschef på Synsam.

Aktiviteten Offside-sponsorskapet är utvecklad tillsammans med mediebyrån Starcom där VD Johan Sjökvist leder det team av specialister som arbetar för Synsam. Starcom är Sveriges mest prisbelönta mediebyrå de senaste tre åren och vinner för andra året i rad ett medielejon i Cannes.

– Det är otroligt roligt för oss som jobbar med reklam och media att Synsam vinner ett brons i världens tuffaste tävling. Konkurrensen är den allra tuffaste och att vi räknas som en av världens bästa mediakampanjer visar på att våra höga ambitioner ger resultat, säger Johan Sjökvist, VD på Starcom Sverige.

Synsam – pressmeddelanden