Synsam öppnar på Kungsgatan

Nordens ledande optikkedja Synsam fortsätter expandera. Förra året öppnades sex nya butiker i Sverige och nu öppnar kedjans 158:e butik på Kungsgatan 4 i Stockholm, denna med ett tydligt trendfokus.

– Samtidigt smyglanserar vi Dolce & Gabbana, som Synsam blir ensamma om att sälja i Sverige från och med årsskiftet, säger tillförordnade butikschefen Veronika Palmqvist.

Butiken på Kungsgatan 4 är inredd helt i svartvitt och består av två plan. Sortimentet är noga utvalt med fokus på de mest trendriktiga produkterna. Här kommer åtta medarbetare att hjälpa kunder att hitta bågar och glas som passar just deras utseende, stil och behov.

– Det ska bli kul att få presentera alla spännande vårnyheter i den lite speciella miljö som vi har skapat i den här butiken, säger Veronika Palmqvist.

Synsam har ensamrätt på ett flertal varumärken i dag. Några exempel är Hugo Boss, Ralph Lauren, Persol, Cheap Monday, Dolce & Gabbana och Efva Attling. Förutom dessa kommer butiken bland annat att sälja bågar från designstarka varumärken som Tom Ford, Philip Starck och Vasuma. Synsam erbjuder också synundersökningar och rådgivning samt glasögon, solglasögon och kontaktlinser för alla plånböcker.

Det är hård konkurrens i den svenska optikbranschen, som under en tioårsperiod gått från ett tiotal aktörer till ett hundratal. Synsam är Sveriges största kedja med 25 procent av optikmarknaden. I fjol öppnade Synsam sex nya butiker i Sverige och expansionen fortsätter med minst lika många nya butiker 2013. Kungsgatan 4 slår upp portarna fredagen den 25 januari.

Synsam – pressmeddelanden