Specsavers ny marknadsledare i optikbranschen

På nio år har optikkedjan Specsavers gått från liten uppstickare till marknadsledare i den svenska optikbranschen. Enligt en undersökning har var fjärde såld glasögonbåge i Sverige kommit från en Specsaversbutik.

Undersökningen som genomfördes i februari 2013 visar att Specsavers marknadsandelar gällande nyköp av glasögonbågar stigit från 19 till 25 procentandelar under det senaste året.

– Att på så kort tid gått från rookie till marknadsledare är stort. Var fjärde glasögonkund är en Specsaverskund. Det är ett kvitto på att det vi gör är rätt och att vi ger kunderna det som de vill ha. Det här är något jag och alla inom Specsavers är väldigt stolta över, säger Alan Goddon, landschef Specsavers Sverige.

Fortsatt aggressiv tillväxtplan
Specsavers fortsätter sin expansion under året. Under 2013 genomför Specsavers hela 41 butiksprojekt, det vill säga nyetableringar, flyttar och ombyggnationer. En omfattande rekryteringsprocess pågår för att hitta optiker, retailers och blivande partners till befintliga och nya butiker.

– Sedan starten 2004 har företaget satsat på bra kundservice och rätt varumärken, men även på nya butiksetableringar på strategiska platser och utveckling av befintliga butiker. Allt för att finnas där vi behövs och möta kundernas behov, säger Alan Goddon.

För drygt en månad sedan lanserade företaget en för de stora optikkedjorna en unik pengarna tillbaka-garanti, Helt nöjd eller pengarna tillbaka. Den nya garantin innebär att kunderna inom tre månader efter köpet kan få pengarna tillbaka om de inte är nöjda, oavsett skäl.

– Generösa erbjudanden, vår nya nöjdhetsgaranti och ett fantastiskt produktsortiment är en del av vår framgång, menar Marita Bertilson, marknadschef Specsavers.

Undersökningen utfördes i februari 2013 av Norstat på uppdrag av Specsavers. 802 respondenter (som under de senaste sex månaderna köpt glasögonbågar), bads svara var de senast köpte sina nya
glasögon.

Specsavers Optik – pressmeddelanden