Marita Bertilson från Specsavers är Sveriges bästa marknadschef

Marita Bertilson från Specsavers utsågs tidigare i veckan till Sveriges bästa marknadschef i Resumés årliga tävling.

Resumé mäter tillsammans med undersökningsföretag Nepa hur ett antal varumärken utvecklats under året. Kundernas kännedom och preferens att välja de olika varumärkena ställs i relation till gjorda medieinvesteringar. Vinnaren är den som stärkt sitt varumärke mest effektivt och som ökar mest till lägst kostnad.

– Det här betyder otroligt mycket för mig och jag är oerhört stolt över vår gemensamma framgång. Priset är ett bevis på att vår strategi har fungerat. Vi har vänt och vridit på mycket och sammantaget har vi lyckats öka vår ROI och vår effektivitet markant under det senaste året, säger Marita Bertilson, marknadschef Specsavers Sverige.

Sedan Specsavers intåg på den svenska marknaden 2004 har mycket hänt. Uppköpet av de två dåvarande etablerade kedjorna, Blic och Två Blå var startskottet för Specsavers tillväxt. Sedan dess har Specsavers vuxit organiskt och öppnat nya 112 butiker runt om i landet. Under 2012 lanserade Specsavers en ny pris- och kommunikationsstrategi vilken har visat sig framgångsrikt för företaget.

– Strategin har hela tiden varit att stå på konsumenternas sida och bredda erbjudandet där behov funnits. Något som verkligen visat sig fungera. Nu lägger vi in en högre växel, vi har mycket kvar att göra för att nå vårt mål som en tydlig marknadsledare i Sverige. Vi kommer att försätta arbeta och utveckla vår kommunikations- och mediastrategi och hela tiden se över våra koncept.

Specsavers Optik – pressmeddelanden