Synsam öppnar i centrala Uddevalla 24 oktober

Marknadsledande optikkedjan Synsam fortsätter att expandera och öppnar i Gallionen i centrala Uddevalla. Den nya butiken har ett brett utbud av bågar i alla prisklasser – och vissa finns bara hos Synsam.

Synsam har sedan tidigare en butik i Uddevalla Torp. Genom att öppna en butik i city ökar kedjan tillgängligheten. Just nu gäller dessutom halva priset på alla bågar i båda butikerna.

– Vi har marknadens bredaste sortiment av bågar och glas. Vi erbjuder 21 olika märken i alla prisklasser och kommer att komplettera med fler som vi håller på att välja ut just nu. Här finns verkligen något för alla, säger butikschefen Malin Wall.

Malin Wall är själv glasögonbärare sedan två års ålder. Under uppväxten var hon den enda i klassen som bar glasögon och hon minns dem som tunga och klumpiga. I dag är det annorlunda.

– Idag får man en helt annan komfort och vi hjälper till med att välja en båge som verkligen passar bäraren. Dessutom är det lite trendigt med glasögon. När vi provar ut ett par glasögon till ett barn händer det att syskonet också vill ha, berättar hon.

Malins favorit för dagen är en brun båge från Dolce & Gabbana med blommig insida som känns personlig utan att sticka ut för mycket. Idag följer man inte modet slaviskt utan väljer först och främst det man gillar och trivs i.

– Det händer att kunder frågar efter vad som är trendigt just nu. Då plockar vi fram en klassisk båge som för tanken till 50- och 60-tal, men i ny tappning med detaljer som gör att det känns att det är 2014, säger Malin Wall.

Synsam – pressmeddelanden

Smarteyes öppnar på Torp i Uddevalla – Skänker glasögon till utsatta för ett värde på upp till en halv miljon kronor

I samband med att optikerkedjan Smarteyes öppnar en butik på Torp i Uddevalla erbjuder företaget behövande människor en gratis synundersökning och ett par gratis glasögon. Initiativet genomförs i samarbete med Saronhuset.

– Smarteyes initiativ kom som en överraskning och är ett friskt inlägg i ett socialt engagemang som vi gärna vill se fler aktörer i, säger Saronhusets föreståndare Birgit Karlman.

Saronhuset är en ideell förening. De arbetar för att vara en resurs i kampen mot droger, beroende och utanförskap genom att erbjuda en öppen diakonal och social miljö. De hjälper även utsatta med mat, kläder och i med kontakt med myndigheter.

– Vi är väldigt glada över att Saronhuset vill hjälpa oss att hjälpa behövande i Uddevalla. För oss är det en självklarhet att alla har rätt att se, säger Fredrik Wistrand, VD på Smarteyes.

Smarteyes initiativ är till för de människor som befinner sig i ett utanförskap och i en utsatt situation som därför inte har möjlighet att betala för varken synundersökningar eller glasögon.

Butiksinvigningen äger rum den 23 oktober 2014 klockan 10.00 på Torp. Representanter från Smarteyes och Saronhuset kommer att finnas på plats.

Smarteyes – pressmeddelanden

Synsam öppnar i Jakobsbergs Centrum

Marknadsledande optikkedjan Synsam fortsätter att expandera och öppnar sin första butik i stockholmsförorten Jakobsberg. Den nya butiken har ett brett utbud av klassiska bågar i ny tappning och ett flertal varumärken som bara finns hos just Synsam.

Under öppningshelgen, 17 till 19 oktober, har butiken 20 procent på alla solglasögon från Ray-Ban. Dessutom pågår just nu en kampanj i alla Synsams butiker som ger halva priset på alla bågar.

– Vi erbjuder marknadens bästa utbud av bågar från ledande märken som Ralph Lauren, Marc Jacobs och Efva Attling, för att inte nämna mina egna favoriter Tom Ford, Vasuma och Dolce&Gabbana. Kvalitetsbågar i klassisk stil men i ny tappning som verkligen andas 2014, säger Anna Berggren, som har arbetat 12 år inom Synsam och nu blir chef för den nya butiken i Jakobsberg Centrum.

Butiken är helt nyrenoverad och undersökningsrummet är utrustat med den senaste tekniken inom optik. Här arbetar sex personer, varav två legitimerade optiker, som utför synundersökningar och hjälper kunder att hitta glasögon som passar just dem. Skulle man ändå inte trivas ger Synsams garanti möjlighet att byta hela första året.

Synsam – pressmeddelanden

Synoptik gör sitt bästa resultat någonsin – med en tillväxt fyra gånger större än marknadens under tre år

Synoptik, en av Sveriges ledande optikkedjor gör sitt bästa resultat någonsin. Den tidigare förlusttyngda kedjan har vänt trenden och har de senaste tre åren haft en tillväxt fyra gånger större än Sveriges totala optikmarknad. Genom ett systematiskt och långsiktigt arbete har förluster och hög personalomsättning vänts till rekordresultat, nöjda kunder och medarbetare och hyllningar i branschen.

– Vi har verkligen varit nere i källaren och vänt. Så sent som 2010 hade vi ett negativt rörelseresultat på 11 miljoner kronor och vi är väldigt stolta över att nu, tre år senare, redovisa ett drygt 80 miljoner kronor bättre resultat. Omsättningen ökade i fjol med 12,5 procent (branschen 2,7 procent*) till 711 miljoner kronor och vi kunde visa ett rörelseresultat på 70,2 miljoner kronor, säger Roland Olsson, vd för Synoptik.
Synoptik etablerades i Sverige 1991. I nästan tjugo år underpresterade optikkedjan med stora ackumulerade förluster som följd. Synoptik, som var en produkt av ett antal förvärv, saknade helt gemensam profil och var ganska vilsen i vad man erbjöd marknaden. De drygt 80 butiker som ingick hade olika butiksutseenden, var slitna och omoderna, och hade en ännu spretigare organisationskultur. Personalomsättningen var uppe på skadliga 30 procent och man lyckades sällan behålla en vd längre än ett år.

– Vi var enormt spretiga på alla plan. Det har krävts ett genomgripande förändringsarbete adresserat till alla delar av verksamheten, samt betydande investeringar i uppfräschning av butiksnätverket, säger Roland Olsson.

Trots en kraftigt ökande konkurrens i branschen har Synoptik under de senaste tre åren visat en omsättningstillväxt fyra gånger större än marknadens, 17,5 procent (602,9 – 708,5 Mkr) jämfört med optikmarknadens 4,4 procent under samma period*. Rörelseresultatet har ökat med 83,2 miljoner kronor (13 – 70,2 Mkr) under perioden. Detaljhandelsbranschen har uppmärksammat utvecklingen i att företaget i år, som första optiker, blev nominerat till Årets butikskedja i Retail Awards. Ett omfattande arbete med att skapa en tydlig vision och värdegrund har, tillsammans med stora satsningar på kompetensutveckling, gjort att personalomsättningen nu är nere på hälsosamma 10 procent.

– Den starka utvecklingen inte bara fortsätter utan accelererar så här långt under 2014 och jag känner mig trygg i att lova ytterligare ett rekordresultat för året. Den starka utvecklingen ger oss självförtroende i den expansionsfas vi nu inlett. De sju nya butiker vi öppnat under det första halvåret i år planeras bli tio på helåret, och det är ett tempo som förväntas fortsätta de kommande åren, säger Roland Olsson.

Synoptik Sweden AB – pressmeddelanden

Synsam öppnar femte citybutiken i Göteborgs modestråk

Marknadsledande optikkedjan Synsam fortsätter att expandera och öppnar sin femte citybutik på Kungsgatan i Göteborg. Den nya butiken har ett brett utbud av klassiker i ny tappning och ett flertal exklusiva varumärken för just Synsam.

Synsam Kungsgatan har ett sortiment som är särskilt anpassat efter Göteborgs citypublik. Butiken lyfter fram klassiskt trendiga varumärken som Ralph Lauren, Persol, Efva Attling och Dolce&Gabbana. I solsortimentet finns också designbågar från den internationellt uppmärksammade svenska designen Anna-Karin Karlsson. Anna-Karin har vunnit Sveriges mest prestigefyllda modepris Guldknappen och hennes bågar säljs världen över.

– Vi välkomnar våra kunder med höstens stora trend – stilsäkra klassiker. Dessutom är tajmingen perfekt, med start på torsdag erbjuder vi halva priset på alla bågar, säger Alexander Brandt, butikschef på Synsam Kungsgatan.

Butiken är fylld med nyheter. I höst syns särskilt färger som ljust kolabrun, lila och grönt. Formerna är klassiska men med nya detaljer, färger och material. Precis som i alla Synsams butiker erbjuder Kungsgatan också synundersökningar av tre leg. optiker.

Synsam – pressmeddelanden

Alexander McQueen Eyewear för första gången i Sverige – höstkollektionen bjuder på många nyheter

Nu finns Alexander McQueen Eyewear för första gången att köpa i Sverige. Optikkedjan Synoptik som är exklusiv återförsäljare visade i fredags, tillsammans med Alexander McQueen, upp den senaste höstkollektionen för ett 20-tal av de mest inflytelserika modejournalisterna och modebloggarna.

Mönstrade bågar med 60-talsformer och utsmyckade skalmar står i centrum för Alexander McQueen Eyewears senaste höstkollektion. Glasögonen som i sann Alexander McQueen-anda, blandar tradition, modernitet, skörhet och kraft, finns nu för första gången att köpa i Sverige.

– Alexander McQueen har en design som tilltalar väldigt många samtidigt som bågarna har en unik och personlig stil, ofta med den ikoniska förgyllda dödskallen som signum. Vi är glada och stolta över att ha blivit utvalda som exklusiv återförsäljare i Sverige, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör för Synoptik.

Glasögonen från Alexander McQueens senaste höstkollektionen finns att köpa i de flesta av Synoptiks butiker runt om i landet. Just nu hittar du ett brett utbud av modeller mellan 2 698 kr och 2798 kr. Solglasögonen finner du till en början i utvalda butiker i Stockholm och Göteborg.

Vill ni på redaktionen se och testa bågar ur kollektionen? Välkomna att kontakta Olof Mattson på tfn: 070-958 96 31 för mer information.

Om Alexander McQueen
Modehuset Alexander McQueen grundades av den brittiske modedesignern Lee Alexander McQueen. Han blev snabbt känd för sin okonventionella design, vågade kreationer och blev utnämnd till årets brittiska modedesigner inte mindre än fyra gånger. Idag räknas Alexander McQueen som ett av världens mest framstående modehus.

Synoptik Sweden AB – pressmeddelanden

Smarteyes öppnar i Nyköping – Skänker glasögon till utsatta för ett värde på upp till 400 000 kr

I samband med att optikerkedjan Smarteyes öppnar en butik i Nyköping erbjuder företaget behövande människor en gratis synundersökning och ett par gratis glasögon. Initiativet genomförs i samarbete med den ideella föreningen Träffpunkten.

– Att Smarteyes skänker glasögon till behövande är helt otroligt. Nyligen hade vi en kvinna vars glasögon gick sönder och hon fick ingen hjälp av myndigheter. Efter mycket besvär kunde vi hjälpa henne men hon fick vara utan glasögon ett bra tag, berättar Inger Willén från Träffpunkten.

Träffpunkten är en ideell förening som driver daglig verksamhet riktad till utsatta personer i och omkring Nyköping. Många av dem lever utan boende och Träffpunktens två anställda samt volontärer hjälper dem med kontakter med olika myndigheter och stödjer dem så att de kan komma in i en social gemenskap. De säljer även luncher och kaffe till subventionerade priser.

– Vi är väldigt glada över att Träffpunkten vill hjälpa oss att hjälpa behövande i Nyköping. För oss är det en självklarhet att alla har rätt att se. Därför ger vi även gratis glasögon till barn upp till åtta år, säger Anders Zanton, Sverigechef på Smarteyes.

Smarteyes initiativ är till för de människor som befinner sig i ett utanförskap och i en utsatt situation som därför inte har möjlighet att betala för varken synundersökningar eller glasögon.

Butiksinvigningen äger rum den 18 september 2014 klockan 10.00 på Västra Storgatan 8. Representanter från Smarteyes och Träffpunkten kommer att finnas på plats.

Smarteyes – pressmeddelanden

Synoptik nominerat till Sveriges starkaste varumärke

Optikkedjan Synoptik är nominerat till priset Ewimetrix Swedish Brand Award 2014. Priset delas ut till Sveriges starkaste varumärke och arrangeras av marknadsundersökningsföretaget Ewimetrix och byråkoncernen Xperience Group som mätt attityder och erfarenheter bland drygt 5000 svenskar.

– Vi är väldigt stolta över att vara ett av de företag som blivit nominerade. Synoptik har haft ett år av stora framgångar, bland annat med finalplatsen i Retail Awards. Detta är ytterligare ett kvitto på att våra kunder gillar det vi gör och att vi har ett starkt varumärke, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Synoptik är en av Sveriges största optikkedjor med 108 butiker från norr till söder. Med ett attraktivt koncept och stor passion för optik har företaget de senaste åren vänt förlust till vinst och stärkt sitt varumärke avsevärt.

– Vårt tydliga och medvetna strategiarbete har gjort att Synoptiks varumärke är starkare än någonsin, säger Lottie Funck Ekelund.

Priset Evimetrix Swedish Brand Award tilldelas Sveriges starkaste varumärke totalt och i 33 olika branscher där Synoptik är nominerat i branschen Optik. Priset bygger på varumärkesundersökningen Nationell Företagsimage som genomförs av Evimetrix där man mäter erfarenheter och attityder till drygt 500 varumärken baserat på svar från över 5 000 respondenter. Evimetrix Swedish brand Awards delas ut den 16 september.

Synoptik Sweden AB – pressmeddelanden

Specsavers satsar i Uppsala – Öppnar ny butik i Gränby och bygger ut butiken på Dragarbrunnsgatan

På torsdag, den 11 september, slår Specsavers upp portarna till sin nya butik i Uppsalas största galleria, Gränby Centrum. Och redan om några månader bygger Specsavers ut sin andra butik på Dragarbrunnsgatan för att möta den stora efterfrågan från Uppsala-kunderna.
– Vi har många lojala kunder i Uppsala och det är roligt att nu få möjlighet att visa dem inte en utan två riktigt fina, toppmoderna optikbutiker, säger Anna-Maria Berglund en av de nya franschisetagarna till båda butikerna i Uppsala.

Optikkedjan Specsavers gör nu en storsatsning i Sveriges fjärde största stad med öppning av en ny butik på ett A-läge i köpcentret Gränby.

– Vi öppnar en fantastiskt fin butik med det senaste butikskonceptet och två synundersökningsrum. Vi har velat etablera oss i Gränby en länge tid och den nya butiken ligger nära både Systembolaget och Ica Kvantum vilket passar oss perfekt, berättar Anna-Maria Berglund.

Anna-Maria Berglund är en av tre franshisetagare till de två butikerna i Uppsala. Hon har tidigare varit butikschef för Specsavers butiker i Uppsala.
– Jag har höga förväntningar och jag är oerhört glad över att nu ta nästa steg inom Specsavers som jag tycker har ett bra koncept och jag gillar idén om att alla ska ha råd med kvalitativ synvård. Vi har både glasögon från 395 kronor och märkesbågar från till exempel Karl Lagerfeld, Tiger of Sweden och Sand, berättar Anna-Maria Berglund.

Senare i år bygger Specsavers ut sin butik på Dragarbrunnsgatan i samband med att de tar över lokalen bredvid. Samtidigt får Specsavers-butiken ett extra synundersökningsrum och större kapacitet att möta den stora efterfrågan i Uppsala.

Specsavers Optik – pressmeddelanden

Menfa från Älvsjö är Årets Glasögonbärare 2014

Igår kväll vann Menfa Baris titeln Årets Glasögonbärare 2014 på Specsavers finalevent på Berns. Hon är den som både juryn och svenska folket anser bäst uttrycker sin personlighet och stil med sina glasögon. Som förstapristagare får Menfa resa till Tanzania som ambassadör för Specsavers välgörenhetsprojekt samt medverka i ett modejobb som visas i Damernas Värld.
Specsavers Optik – pressmeddelanden