Petra Tungården designar glasögon för Specsavers

Petra Tungården är stylist, modebloggare och modechef på Metro och Metro Mode. Nu samarbetar hon med optikkedjan Specsavers och designar ett par glasögonbågar tillsammans med heute couture-designern Jørgen Simonsen.
– Jag är jätteglad över samarbetet med Specsavers och det känns oerhört relevant för mig att designa glasögonbågar just nu i och med att jag själv behöver börja använda glasögon, säger Petra Tungården.

Specsavers har tidigare samarbetat med kända modeprofiler som bland annat Helena Christensen och Martina Bonnier som satt ihop sina glasögonserier men för första gången får en modepersonlighet möjlighet att designa ett par glasögon från scratch.

– Vi ville ta ambassadörskapet ett steg längre och Petra har en tydlig stil och känsla för mode och design som vi gillar. Därför var det oerhört roligt att hon ville skapa en båge som helt utgår från vad hon själv vill bära, berättar Claudia Nilsson, PR-chef Specsavers.

– Jag gillar Specsavers koncept och tanke att variera glasögon utifrån humör, vad man ska göra under dagen och vad man har för övrig outfit. Tyvärr ligger Sverige lite efter södra Europa när det gäller att just bära glasögon som modeaccessoar. Svenska magasin och stylister är heller inte vana vid att arbeta med glasögon som attribut och därför är det extra roligt att göra det här samarbetet med Specsavers. Jag älskar glasögon och vad de kan göra för en look, berättar Petra Tungården.

Petra Tungårdens glasögonbåge är i tidlös klassisk design med guldiga detaljer. Den är skapad tillsammans med heute couture-designern Jørgen Simonsen som vanligtvist designar bågar för Osiris Eyewear. Bågen levereras med glasögoncase och putsduk och lanseras i början av våren 2015.

Specsavers lanserar Puma Eyewear

Glasögonserien består av 15 bågar som passar den sportiga glasögonbäraren oavsett om han eller hon är en aktiv atlet eller bara gillar den sportiga avslappnade modetrenden.

Specsavers har många varumärken i sin portfolio så som till exempel Karl Lagerfeld, SAND och Tiger of Sweden. Nu lanserar optikkedjan sin nya glasögonserie med sportvarumärket PUMA.
– Vi såg att vi hade en lucka i vårt sortiment och sökte efter ett brand som associeras med sport och aktiv fritid. Den sportiga modetrenden har influerat inte bara kläder- och sko-branschen utan även aktörer inom väskor, smycken och glasögon. PUMA är ett varumärke som verkligen ligger i framkant när det gäller träningskläder och accessoarer för träning och det känns oerhört kul att lansera den här serien med en av marknadsledarna inom sportsegmentet, berättar Ulrik Bengtsson, produktchef Specsavers.

Glasögonen i serien är designade enligt PUMAs devis Forever faster och flera av bågarna är extra lätta för att fungera bra för att träna med. Flera bågar har även silikonpådrag på skalmtopparna för att bättre sitt kvar och inte trilla av vid träning och fuktig hud. Ett par av bågarna i serien har även avtagbara silikongrepp. Hela kollektionen finns i Specsavers alla 111 butiker från och med vecka 47.

Specsavers Optik – pressmeddelanden

Synoptik öppnar ny butik i Lund – inviger glasögoninsamling för tusentals fattiga guatemalaner

I samband med att Synoptik idag öppnade butik på Nova Lund invigde hjälporganisationen Optiker utan gränsers initiativtagare, John Godoy, en glasögoninsamling till behövande människor i Guatemala. I vår reser organisationen för att hjälpa tusentals människor att se bättre så att de kan studera och arbeta. Insamlingen i butiken på Nova Lund förväntas inbringa hundratals begagnade glasögon till den kommande hjälpresan som är den femte i raden.

John Godoy är eldsjälen som har varit på ett stort antal hjälpresor och totalt hjälpt 130 000 människor att få nya glasögon så att de kan se bättre.

– Situationen för många människor i Guatemala är mycket svår. Det skickas en del bistånd i form av medicin och mat men att se bra så att man kan börja studera och arbeta prioriteras inte. Därför åker vi varje år ner med optiker från Synoptik och tar med oss tusentals begagnade glasögon så att vi kan hjälpa människor att se bättre. Extra stort behov är det av barnglasögon, många barn hamnar tyvärr efter i skolan eftersom de ser för dåligt. Jag tror och hoppas att Lundaborna kommer engagera sig i insamlingen, säger John Godoy, som nu planerar sin femte hjälpresa med Optiker utan gränser. Tidigare resor har bland annat gått till Bolivia, Nicaragua och Peru.

Via Synoptiks 109 butiker runt om i landet samlar man nu in glasögon till hjälpresan till Guatemala. Målet är att få in 25 000 glasögon.

– Vi är mycket stolta och glada över att vi genom vårt engagemang och vår kunskap om optik kan hjälpa människor att se bättre. Extra roligt är det att få inviga insamlingen till Optiker utan gränser i en helt nyöppnad butik dit vi hoppas att många vill komma för att skänka sina begagnade glasögon. Vi kan bara i förväg ödmjukt tacka de Lundabor som kommer att delta i insamlingen, de gör verkligen en insats, säger Roland Olsson, vd på Synoptik

Vad är Optiker utan gränser?
Optiker utan gränser är ett samarbete mellan Synoptik och hjälporganisationen Vision For All. Tillsammans samlar man in begagnade glasögon som via årliga biståndsresor skänks till lokalbefolkningen i utsatta länder. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor, en av fem är barn och unga vuxna. En majoritet har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare.

Synoptik Sweden AB – pressmeddelanden

Synsam öppnar i centrala Uddevalla 24 oktober

Marknadsledande optikkedjan Synsam fortsätter att expandera och öppnar i Gallionen i centrala Uddevalla. Den nya butiken har ett brett utbud av bågar i alla prisklasser – och vissa finns bara hos Synsam.

Synsam har sedan tidigare en butik i Uddevalla Torp. Genom att öppna en butik i city ökar kedjan tillgängligheten. Just nu gäller dessutom halva priset på alla bågar i båda butikerna.

– Vi har marknadens bredaste sortiment av bågar och glas. Vi erbjuder 21 olika märken i alla prisklasser och kommer att komplettera med fler som vi håller på att välja ut just nu. Här finns verkligen något för alla, säger butikschefen Malin Wall.

Malin Wall är själv glasögonbärare sedan två års ålder. Under uppväxten var hon den enda i klassen som bar glasögon och hon minns dem som tunga och klumpiga. I dag är det annorlunda.

– Idag får man en helt annan komfort och vi hjälper till med att välja en båge som verkligen passar bäraren. Dessutom är det lite trendigt med glasögon. När vi provar ut ett par glasögon till ett barn händer det att syskonet också vill ha, berättar hon.

Malins favorit för dagen är en brun båge från Dolce & Gabbana med blommig insida som känns personlig utan att sticka ut för mycket. Idag följer man inte modet slaviskt utan väljer först och främst det man gillar och trivs i.

– Det händer att kunder frågar efter vad som är trendigt just nu. Då plockar vi fram en klassisk båge som för tanken till 50- och 60-tal, men i ny tappning med detaljer som gör att det känns att det är 2014, säger Malin Wall.

Synsam – pressmeddelanden

Synsam öppnar femte citybutiken i Göteborgs modestråk

Marknadsledande optikkedjan Synsam fortsätter att expandera och öppnar sin femte citybutik på Kungsgatan i Göteborg. Den nya butiken har ett brett utbud av klassiker i ny tappning och ett flertal exklusiva varumärken för just Synsam.

Synsam Kungsgatan har ett sortiment som är särskilt anpassat efter Göteborgs citypublik. Butiken lyfter fram klassiskt trendiga varumärken som Ralph Lauren, Persol, Efva Attling och Dolce&Gabbana. I solsortimentet finns också designbågar från den internationellt uppmärksammade svenska designen Anna-Karin Karlsson. Anna-Karin har vunnit Sveriges mest prestigefyllda modepris Guldknappen och hennes bågar säljs världen över.

– Vi välkomnar våra kunder med höstens stora trend – stilsäkra klassiker. Dessutom är tajmingen perfekt, med start på torsdag erbjuder vi halva priset på alla bågar, säger Alexander Brandt, butikschef på Synsam Kungsgatan.

Butiken är fylld med nyheter. I höst syns särskilt färger som ljust kolabrun, lila och grönt. Formerna är klassiska men med nya detaljer, färger och material. Precis som i alla Synsams butiker erbjuder Kungsgatan också synundersökningar av tre leg. optiker.

Synsam – pressmeddelanden

Alexander McQueen Eyewear för första gången i Sverige – höstkollektionen bjuder på många nyheter

Nu finns Alexander McQueen Eyewear för första gången att köpa i Sverige. Optikkedjan Synoptik som är exklusiv återförsäljare visade i fredags, tillsammans med Alexander McQueen, upp den senaste höstkollektionen för ett 20-tal av de mest inflytelserika modejournalisterna och modebloggarna.

Mönstrade bågar med 60-talsformer och utsmyckade skalmar står i centrum för Alexander McQueen Eyewears senaste höstkollektion. Glasögonen som i sann Alexander McQueen-anda, blandar tradition, modernitet, skörhet och kraft, finns nu för första gången att köpa i Sverige.

– Alexander McQueen har en design som tilltalar väldigt många samtidigt som bågarna har en unik och personlig stil, ofta med den ikoniska förgyllda dödskallen som signum. Vi är glada och stolta över att ha blivit utvalda som exklusiv återförsäljare i Sverige, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör för Synoptik.

Glasögonen från Alexander McQueens senaste höstkollektionen finns att köpa i de flesta av Synoptiks butiker runt om i landet. Just nu hittar du ett brett utbud av modeller mellan 2 698 kr och 2798 kr. Solglasögonen finner du till en början i utvalda butiker i Stockholm och Göteborg.

Vill ni på redaktionen se och testa bågar ur kollektionen? Välkomna att kontakta Olof Mattson på tfn: 070-958 96 31 för mer information.

Om Alexander McQueen
Modehuset Alexander McQueen grundades av den brittiske modedesignern Lee Alexander McQueen. Han blev snabbt känd för sin okonventionella design, vågade kreationer och blev utnämnd till årets brittiska modedesigner inte mindre än fyra gånger. Idag räknas Alexander McQueen som ett av världens mest framstående modehus.

Synoptik Sweden AB – pressmeddelanden

Synoptik nominerat till Sveriges starkaste varumärke

Optikkedjan Synoptik är nominerat till priset Ewimetrix Swedish Brand Award 2014. Priset delas ut till Sveriges starkaste varumärke och arrangeras av marknadsundersökningsföretaget Ewimetrix och byråkoncernen Xperience Group som mätt attityder och erfarenheter bland drygt 5000 svenskar.

– Vi är väldigt stolta över att vara ett av de företag som blivit nominerade. Synoptik har haft ett år av stora framgångar, bland annat med finalplatsen i Retail Awards. Detta är ytterligare ett kvitto på att våra kunder gillar det vi gör och att vi har ett starkt varumärke, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på Synoptik.

Synoptik är en av Sveriges största optikkedjor med 108 butiker från norr till söder. Med ett attraktivt koncept och stor passion för optik har företaget de senaste åren vänt förlust till vinst och stärkt sitt varumärke avsevärt.

– Vårt tydliga och medvetna strategiarbete har gjort att Synoptiks varumärke är starkare än någonsin, säger Lottie Funck Ekelund.

Priset Evimetrix Swedish Brand Award tilldelas Sveriges starkaste varumärke totalt och i 33 olika branscher där Synoptik är nominerat i branschen Optik. Priset bygger på varumärkesundersökningen Nationell Företagsimage som genomförs av Evimetrix där man mäter erfarenheter och attityder till drygt 500 varumärken baserat på svar från över 5 000 respondenter. Evimetrix Swedish brand Awards delas ut den 16 september.

Synoptik Sweden AB – pressmeddelanden

Twiggy lanserar kollektion för Specsavers

Twiggy lanserar kollektion för Specsavers

Twiggy blev internationellt känd i mitten på 60-talet som världens första supermodell och är en ikon inom mode. Hennes stora ögon, långa ögonfransar och androgyna look syntes på modemagasinens omslag över hela världen. Förutom modellandet är hon även en framgångsrik artist och skådespelare. Nu firar hon 50 år i branschen och lanserar sin första glasögonkollektion med egendesignade bågar i samarbete med Specsavers.

Serien heter Twiggy for Aurora och består av sex bågar designade av Twiggy, eller Lesley Lawson som hon egentligen heter. Stilen är elegant chic och är designade för den sofistikerade kvinnan som tycker att mode även ska vara lite roligt.

– Det har varit oerhört spännande att designa min egen glasögonserie och jag hämtade bland annat inspiration från den svenska skönheten Greta Garbo och från min egen garderob och stil. Serien består av sex olika stilar där alla har fina detaljer som ädelstenar i olika färger och en kristall på tippen av skalmarna, vilket jag tycker är mycket chict, berättar Twiggy.

Twiggy har själv använt glasögon i runt 20 år och har flertalet olika bågar i olika färger och former.

– Jag behöver glasögon för att läsa, köra bil, titta på TV, ja mer eller mindre allt faktiskt! Och jag älskar att variera bågar beroende på vad jag bär för kläder. Mitt främsta modetips till andra kvinnor är att inte fastna i gamla hjulspår utan våga prova nya saker, säger Twiggy.

Rekordinsamling av glasögon för Optiker utan gränser

Organisationen Optiker utan gränser har samlat in 47 629 glasögon. Årets insamling är därmed den största hittills I april åker Optiker utan gränser, ett samarbete mellan hjälporganisationen Vision for all och optikkedjan Synoptik, till Guatemala för att hjälpa tusentals barn och vuxna med glasögon och synundersökningar. För många av dem man hjälper innebär nya glasögon för första gången en möjlighet till arbete och skolgång.

– Dålig syn påverkar miljontals människors runt om i världen. För de som inte har råd med glasögon kan det innebära att man inte kan läsa böckerna i skolan och därmed inte utbilda sig. Många förblir analfabeter som aldrig får chansen till ett arbete. Ett par glasögon kan göra stor skillnad och hjälpa människor ur fattigdom, säger John Godoy, som är grundare av Vision for all och tillsammans med Synoptik initiativtagare till Optiker utan gränser.

Synoptik, som kommer att utföra synundersökningarna i Guatemala, har engagerat både personal och kunder i insamlingen.

– Vi vill tacka alla tusentals svenskar som lämnat in sina glasögon till oss och därmed bidragit till ett bättre liv för många fattiga i Guatemala. Årets engagemang för Optiker utan gränser har varit utan motstycke. Vi har fördubblat insamlingen jämfört med tidigare år och Optiker utan gränser har till och med engagerat andra optikkedjor, något vi inte sett tidigare, säger Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör på optikkedjan Synoptik.

Förra året samlade Optiker utan gränser in 23 000 glasögon vilket resulterade i hjälp till tusentals människor i Peru. I år har svenska folket skänkt ännu fler av sina gamla, men väl fungerande glasögon till Optiker utan gränser. Resan till Guatemala genomförs under två veckor i början av april.

Orterna som skänkt mest till Optiker utan gränser:

Ort Antal insamlade glasögon
1. Täby 2900
2. Helsingborg 2671
3. Enköping 1709
4. Farsta 1509
5. Karlstad 1500
6. Stockholm City 1221
7. Skärholmen 1207
8. Vetlanda 1154
9. Västerås 1122
10. Hultsfred 972

Vad är Optiker utan gränser?
Optiker utan gränser är ett samarbete mellan Synoptik och hjälporganisationen Vision for all. Tillsammans samlar man in begagnade glasögon som via årliga biståndsresor skänks till lokalbefolkningen i utsatta länder. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor, en av fem är barn och unga vuxna. En majoritet har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare.

Retrodesign och biologiskt nedbrytbar plast i Smarteyes nya kollektion

Elements Collection är en samling retrobågar, men med en modern touch. Urvalet i kollektionen är brett och består av både tunna, lätta bågar och lite kraftigare, mer karaktärsfulla modeller. Det gör att Elements Collection riktar sig både till den trendkänsliga modeälskaren och till den som bara är ute efter en snygg och uppdaterad stil.

Men Smarteyes designers har inte bara inspirerats av klassiska linjer och tidlösa former, de har även varit lyhörda för det stora intresset av hållbarhet som finns i modevärlden. All plast i Elements Collection är gjort av biologiskt nedbrytbar plast. Det innebär att plasten, under rätt förutsättningar, bryts ner och blir en del av naturen.

– Vårt främsta mål var att skapa en unik kollektion med hög kvalitet på både material och design. Men vi ville även utforska hållbart mode, säger Smarteyes designer Karin Sjöbom och fortsätter:

– Vi inser att vårt val av biologiskt nedbrytbar plast inte kommer att förändra världen, men vi ser det som ett första steg mot en större medvetenhet.

Elements Collection består av 20 modeller, alla till fasta priser. I priset ingår allt, oavsett synfel. Kollektionen finns att köpa i Smarteyes samtliga butiker från vecka 5.

Marita Bertilson och Mark Gardiner tar över som landschefer för Specsavers

Marita Bertilson har varit marknadschef för Specsavers sedan 2011. 2012 blev hon utnämnd till Årets marknadschef. Nu tar hon rollen som Sverigechef tillsammans med Mark Gardiner som tidigare haft rollen som Retailchef.
– Tillsammans har vi oerhört mycket erfarenhet, idéer och drivkraft och med fokus på kundservice och tillväxt kommer vi ta ytterligare marknadsandelar, säger Marita Bertilson.

Specsavers Optik – pressmeddelanden

Synsam öppnar i Tanum den 15 november

Marknadsledande optikkedjan Synsam är självklart med när Tanums nya shoppingcenter invigs på lördag. Butiken har ett brett utbud av bågar i alla prisklasser, och flera märken som bara finns hos Synsam.
Synsam – pressmeddelanden

Optikkedjan Specsavers har efter pitch valt mediebyrån OMD

Det nya avtalet mellan Specsavers och OMD gäller i alla fyra Nordiska länder och från och med årsskiftet.
Specsavers Optik – pressmeddelanden

60-tal möter nutid i Smarteyes nya glasögonkollektion.

Broome Street Collection kombinerar klassiska 60-talsformer med moderna detaljer. Många av färgerna, på både plast och metall, är matta som kontrast till bågarnas karaktärsfulla former. Resultatet blir en unik look för dig som vill ha glasögon som sticker ut från mängden. När du köper ett par glasögon ur kollektionen får du dessutom med ett snyggt skinnfodral som du kan hänga runt halsen.
Smarteyes – pressmeddelanden